El Teatre de Lloret porta LLIBERT, de Gemma Brió

Deixa un comentari

Desembre 16, 2014 per Teatre de Lloret

prova LlibertGuanyadora de dos premis Butaca i el Premi Crítica Serra d’Or 2014, l’obra ha estat un èxit de crítica teatral.

Després de guanyar el passat mes de novembre dos Premis Butaca, al millor text i al millor muntatge de petit format, el Premi Crítica Serra d’Or 2014 i les bones crítiques rebudes en la seva estrena al Teatre Almeria, Llibert, la primera obra de Gemma Brió dirigida per Norbert Martínez, arriba el proper dissabte, dia 20 de desembre, al Teatre de Lloret. Llibert és una història molt humana, que crea empatia, una tragèdia moderna, en paraules de Gemma Brió, amb estructura clàssica, que arriba a la gent perquè els personatges són molt humans i no l’encerten sempre.

Llibert és el relat d’una mare i els 15 dies de vida del seu fill. Un relat que va de l’alegria pel naixement d’un fill a la desesperació pel diagnòstic de paràlisi cerebral severa. Una història que es presenta sense sentimentalismes, amb la ràbia de qui ha de patir retallades en Sanitat i no en burocràcia. I amb una posada en escena trepidant, parlen del que ells, com a pares, van haver d’afrontar: l’eutanàsia.

Com s’ha fet en tota la gira d’aquest espectacle, a Lloret els actors també tindran el públic molt a prop, la majoria assegut a l’escenari. Per això, l’aforament s’ha limitat a 150 places, perquè es vol crear un ambient molt íntim, petit i proper, en què es barregi l’escalfor de les persones amb la fredor del blanc que regna a l’escenografia i l’electricitat de la guitarra. A l’inici, l’escenari és també una sala d’espera d’un metge, però l’espai creix i es transforma en un lloc mental on la protagonista pot explicar la seva història amb l’ajuda de les seves amigues: la paraula, interpretada per Tàtels Pérez, i la música, per la Mürfila. De fet, la música està concebuda com un dels pilars de l’obra, i van voler donar-li la mateixa importància que al text. La música de l’espectacle compta, a més de versions de cançons conegudes, amb temes propis de la Mürfila amb lletra de Brió.

Malgrat l’èxit de crítiques, van haver d’aturar l’obra perquè no els sortien els números.

Tot i els elogis d’aquest espectacle, el talent d’aquests professionals, sumat a la col·laboració de 117 mecenes privats ─que han fet possible un espectacle que no s’hauria pogut realitzar sense ells perquè van trobar-se sense les ajudes públiques que esperaven─ i els premis obtinguts, el passat mes d’abril van anunciar que suspenien les funcions perquè no els sortien els comptes. En declaracions als mitjans de comunicació, la companyia va afirmar que ens hem proposat que tornarem a fer Llibert si podem cobrar…, cobrar per viure… Quina decisió més agosarada, oi? L’anunci va fer pública la misèria salarial que pateixen bona part dels actors d’aquest país, fins i tot aquells que brinden un dels millors espectacles de la temporada.

La crítica ha dit:

Ara en Llibert s’ha convertit, gràcies a la seva mare i el seu pare, en una obra teatral, una experiència emocional que els espectadors guardaran sempre dins seu. – Oriol Puig Taulé – Núvol. El digital de cultura

És un muntatge que escampa els sentiments sobre el terra blanc, polit, asèptic. Una blancor que acabarà guixada de pronòstics negres. Hi ha tanta sinceritat que fa mal. Elisenda Roca. Cultura Viva Catorze

Llibert, el debut como dramaturga de la actriz Gemma Brió, es una de las funciones más duras, conmovedoras, valientes y poderosas que he visto últimamente. El teatro se inventó para cosas así, nacidas de la necesidad vital, de la urgencia expresiva. – Marcos Ordóñez – El País

Surto absolutament impressionat i mut, com si m’haguessin esberlat el crani, de Llibert, l’obra de teatre, escrita per Gemma Brió, interpretada per ella mateixa, Tàtels Pérez i Mar Orfila, i dirigida per Norbert Martínez (…). Però no tinc cap dubte de què o bé prorrogaran o bé els teatres es donaran (o haurien de donar-se) bufetades per acollir-la. És un prodigi. Apunteu-vos-ho, feu-me cas: “Llibert”, de Gemma Brió, Norbert Martínez, Tàtels Pérez i Mar Orfila. I si veieu que no la fan, escriviu a qui sigui perquè tornin a programar-la o, si no, perquè llencin els programadors a les piranyes. Però no tinc cap dubte que els teatres es donaran (o haurien de donar-se) bufetades per acollir-la. És un prodigi.  – Xavier Antich – La Vanguardia

Que el text sigui autobiogràfic resulta secundari des del punt de vista teatral, perquè l’obra i el muntatge, tan arriscat com reeixit, formen una prodigiosa muntanya russa emocional. Saber-ho ens colpeix, però només serveix per entendre quina és la font de tanta energia escènica i per subratllar l’admiració que podem sentir per la Gemma Brió actriu i la Gemma Brió autora. Màrius Serra – La Vanguardia

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

PSICOSI DE LES 4.48

Lloret Espai Off - Tardor 201629/10/2016
El Lloret Espai Off programa espectacles en espais no convencional. Psicosi de les 4.48 tindrà lloc al Puntet (Av.de Vidreres, 58).

Teatre de Lloret


El Teatre de Lloret us dona la benvinguda al seu bloc! Estigueu sempre connectats i atents a les últimes novetats del Teatre!

Butlletí

Rep novetats al teu correu electrònic

Rep novetats al teu correu electrònic

Localitza’ns (Av. Vila de Tossa, 7)

Aparcaments

%d bloggers like this: